Efterskottsbetalning av assistansersättning

25 mar, 2014 av     Postad under: Aktuellt

Blanketter från försäkringskassanI assistansutredningen framgick att Försäkringskassan haft funderingar på att införa efterskottsbetalning av assistansersättningen, något som även utredningen ställt sig positiv till. Det ser ut att bli verklighet.

I praktiken kommer det innebära att den assistansberättigade/anordnaren inte kommer att få någon utbetalning innan Räkning och tillhörande tidredovisningar har blivit inregistrerade hos Försäkringskassan.

Den 7 mars meddelade Therese Karlberg, verksamhetsområdeschef inom området funktionshinder hos Försäkringskassan, att det inte blir något införande av efterskottsbetalningar i september som tidigare meddelats. Vidare förtydligar Therese Karlberg att inga formella beslut ännu är fattade, men att man fortfarande planerar för ett införande av efterskottsbetalningar. När i tiden detta kan komma att realiseras är fortfarande inte bestämt.

Totalt handlar det om cirka 2 miljarder kronor i assistansersättning som kommer att senareläggas 1-2 månader. Assistansanvändare som själva är arbetsgivare för sina assistenter får dock behålla systemet med förskottsbetalningar även fortsättningsvis.

Har du några frågor och funderingar är du välkommen att kontakta oss.